Raudonplytės kareivinės, stačiatikių cerkvė, bulvarai - miesto augimas prasidėjo ne tada, kai jam suteiktos Magdeburgo teisės, o XIX a. pabaigoje, kai “bakužių” fone fortifikuojant miestą išdygo karinis miestelis.

„Mums smarkiai pasisekė (arba nepasisekė), kad atsidūrėme strategiškai svarbiame Rusijos imperijos užkampyje, priešingu atveju kažin ar miestelis būtų buvęs atstatytas po 1911-ųjų gaisro”, - spėja geležinkelio entuziastai, neabejojantys, jog Alytaus - Varėnos atšakos istorijoje dar nemažai baltų dėmių, kurias užpildytų ir faktai, ir mitai.

Daugiau nei istorija

Per miestą dundančių traukinių įgarsinta vaikystės prisiminimų dėlionė, po kelių dešimčių metų sumanyta kelionė dviračiais išnykusiu geležinkelio ruožu Varėna - Alytus, griūvančios istorijos dokumentavimas ir fotografijų parodos, - pasak projekto “Kitoks traukinys” sumanytojų Leono Žukausko ir Deivido Pinkevičiaus, tai - tik keletas impulsų, leidusių suprasti, kad yra šis tas daugiau nei istoriją liudijantys objektai.

Prieš metus sukurta internetinė svetainė www.olitaorany.projektas.lt, kurioje pasakojama didžiojo geležinkelio puslankio Gardinas – Augustavas – Suvalkai – Šeštokai – Alytus – Varėna (dar vadinto Suvalkų žiedu), ir 1915 m. susprogdinto geležinkelio tilto per Nemuną ties Alytumi istorija.

Jos autoriai (už šį darbą Alytaus bendruomenės fondas nominavo L.Žukauską ir D.Pinkevičių kadidatais Alytaus miesto savivaldybės kultūros premijai gauti) vasaros pabaigoje įgyvendina naują sumanymą – muzikinį projektą “Kitoks traukinys”.

Steve Reich’ą inspiravo kelionių traukiniais prisiminimai

Rugpjūčio 25 d., 21. 37 val. senojoje Alytaus geležinkelio stotyje nuskambės 1987 metais sukurtas kompozitoriaus Steve'o Reicho kūrinys “Different Trains”. Jį atliks vienas geriausių šiuolaikinės muzikos interpretatorių Lietuvoje styginių kvartetas “Chordos”, metęs iššūkį amerikiečių kvartetui “Kronos” - būtent šiam kolektyvui sukurti S.Reicho “Different trains”, kurių Lietuvoje dar niekas “gyvai” nebuvo atlikęs. Melomanai šią muziką pažįsta iš įrašo, 1990 m. pelniusio “Grammy” apdovanojimą geriausiam šiuolaikiniam kūriniui.

JAV kompozitorius S.Reichas vadinamas vienu iškiliausių šiandienos kompozitorių ir vienu iš tų nedaugelio – jiems suskaičiuoti pakaktų vienos rankos pirštų - pakeitusių muzikos istoriją.

“Skirtingi traukiniai” atskleidžia naują kompozicijos principą, išgarsinusį kūrinio autorių visame pasaulyje ir praplėtusį jo gerbėjų būrį. Jo esmė - muzika, kilusi iš natūralių garsų, t.y. įrašyti kalbos segmentai ir garsai imituojami muzikos instrumentais.

Sukurti “Skirtingus traukinius” kompozitorių inspiravo vaikystės prisiminimai iš kelionių traukiniais tarp Niujorko ir Los Andželo 1939-1942 metais.

“Šios kelionės tada man atrodė jaudinančios ir romantiškos, po kurio laiko aš, prisimindamas jas, pagalvojau, jog, būdamas žydas ir tuo metu gyvendamas Europoje, būčiau važinėjęsis visiškai kitokios rūšies traukiniais”, - rašė kompozitorius.

Norėjo atkreipti dėmesį į paveldo situaciją

Paklausti apie projekto “Kitoks traukinys” tikslą, jo idėjos autoriai L.Žukauskas ir D.Pinkevičius sako ne tik norėję suteikti alytiškiams (ir ne tik) progą autentiškoje istorinėje aplinkoje išgirsti vieno įdomiausių šiuolaikinių autorių kūrinį, atkreipti jų dėmesį į paveldo situaciją mūsų mieste, platesnei visuomenei priminti naują dviračių trasą Alytus – Varėna.

Senoji Alytaus geležinkelio stotis – vienas iš nedaugelio Alytuje dar išlikusių istorijos paminklų

Nors pastatas privatizuotas, jo prieigose daugiausia šeimininkauja jaunimas - ypač grafitty entuziastai, kurių dėka ant senųjų sienų tuoj nebeliks tuščios vietos... Senoji stotis skęsta šiukšlėse, todėl praėjusį savaitgalį čia surengta talka: projekto inciatoriai ir jų talkininkai nušienavo stoties geležinkelio kelius (per jaunus berželius jau beveik nesimatė pateis pastato), iššlavė peronus, surinko kalną plastiko, šlavė stiklų duženas.

„Alytaus geležinkelis ir jo stotis, senasis tiltas per Nemuną galbūt jau niekada netaps pagrindiniu miesto simboliu, tačiau jo idėją tikrai įdomu išnaudoti”, - tvirtina projekto “Kitoks traukinys” sumanytojai, turintys ir daugiau idėjų, pavyzdžiui, netolimoje ateityje susukti filmą/kelionę Alytaus - Varėnos geležinkeliu. Dviračių turizmo šalininkai susidomėjo ir įdomiu maršrutu Alytus - Varėna (arba atgal) senojo geležinkelio pylimu - tai jau veikianti (nors oficialiai neįrengistruota) trasa jungianti Suvalkijos dviračių žiedą su Eurovelo. L.Žukauskui juo teko lydėti ne vieną aktyvaus poilsio ir istorijos entuziastą.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją